Учням

Інформація для учнівКонвенція ООН про права дитиниПрава дитиниПередусім, Конвенція — це угода.
Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років. Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. В ній записа но, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу.
Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.
Права дитини в Україні
Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивільного, Кримінального та Кримінально-Процесуального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї». Різні державні інституції та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. Багато зусиль також докладають громадські організації, які працюють на терені захисту прав дитини, щоб кожна дитина почувала себе захищеним законом повноцінним членом суспільства.
Захисти себе
Конвенція ООН про права дитини – це твої права. Вони знайшли своє відображення у чинному законодавстві України. Ти можеш не думати про них. Ти можеш не використовувати їх щодня. Втім, ти маєш знати, що вони існують і вони не від’ємні від інших прав, гарантованих тобі державою.
Закони різних країни різні. Йдеться зокрема про цифру повноліття і про вік, з якого підліток несе кримінальну відповідальність за скоєний злочин: в одних країнах це 7 років, в інших – 12, в Україні – 14-16 років. Але ти повинен знати, що є права, які не можна змінити. Наприклад, право на турботу і піклу вання. Також незмінним є, твердження про те, що всі діти мають рівні права. Держава може бути більш чи менш демократичною, але змінити ці права вона не може. Вони – твої.
Читай – дізнаєшся
Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ти знайдеш 40 прав, які має дитина. Нижче наведені тільки ті статті Конвенції, які стосуються твоїх прав. Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.
Спробуймо класифікувати права:
Всі діти мають право на життяВсі діти мають право на піклування і турботуВсі діти рівні у своїх правах
Права «піклуйтеся-про-мене»
Ти маєш право на достатнє та здорове харчуванняТи маєш право на освітуТи маєш право на медичну допомогуТи маєш право на розваги
Права «не знущайтеся наді мною»
Ти маєш право на захист від економічної експлуатації та примусової праціТи маєш право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для твого здоров’яТи маєш право не бути жертвою війниТи маєш право на захист від сексуальної експлуатації
Права «я маю власну думку»
Ти маєш право виражати свої поглядиТи маєш право сповідувати свою власну релігіюТи маєш право об'єднуватися з іншимиТи маєш право на інформацію
Права «спеціальних потреб ": життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування
Діти-інвалідиДіти, позбавлені батьківського піклуванняДіти-біженціДіти у конфлікті з законом
Преамбула (вступ до Конвенції)
Преамбула Конвенції ООН про права дитини містить таку важливу інформацію, як:
діти мають право на особливе піклування та допомогу;сім'я несе відповідальність за повний та гармонійний розвиток дитини;дитина потребує спеціальної охорони, піклування і захисту як до, так і після народження;діти, які живуть у виключно тяжких умовах, потребують особливої уваги;важливість традицій і культурних цінностей суспільства, в якому зростає дитина;важливість міжнародного співробітництва для поліпшення умов життя дітей в кожній країні.
Стаття 1 Визначення поняття ДИТИНА
Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку. Дитина – це людина, яка зростає. Діти – це люди на шляху в доросле життя. Всі діти потребують повноцінних умов для розвитку і зростання.
Стаття 2 Усунення дискримінації
Всі права рівні для кожної дитини, незалежно від її раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, соціального походження. Держава не може порушувати жодне з прав. Держава має активно пропагувати права дитини.
Стаття 3 Якнайкраще забезпечення інтересів дитини
Усі дії щодо дитини мають виконуватися в інтересах дитини. Якщо рідні, або ті особи, які несуть відповідальність за дитину, недбало виконують свої обов’язки, держава має забезпечити дитині належний догляд і піклування.
Стаття 4 Здійснення прав дитини
Держава має вживати всіх необхідних заходів для реалізації прав дитини. Держава не може залишати поза увагою права дитини. Всі країни мають співпрацювати для того, щоб права дитини реалізовувались у повсякденному житті. Більш розвинені країни мають допомагати бідним, економічно
Стаття 5 Роль батьків
Держава має поважати відповідальність, права та обов’язки батьків та родини. І, водно час, держава повинна вимагати від батьків ростити та виховувати дітей належним чином.
Стаття 6 Право на життя та розвиток
Держава визнає той факт, що кожна дитина має невід’ємне право на життя. Держава визнає, що кожна дитина має право на здоровий розвиток.
Стаття 7 Ім'я та громадянство
Кожна дитина після народження має право на ім’я та громадянство. Кожна дитина після народження має право знати своїх батьків і має право на їхнє піклування.
Стаття 8 Право на індивідуальність
Держава поважає індивідуальність дитини, її громадянство, ім'я та сімейні зв’язки.
Стаття 9 Розлучення дітей з батьками
Дитина має право жити разом з батьками. Якщо батьки розлучені, дитина має право спілкуватися з обома батьками, за винятком тих випадків, коли це суперечить інтере сам дитини.
Стаття 10 Воз'еднання сім’ї
Держава сприяє воз’єднанню сім’ї.
Держава дозволяє дітям та їхнім батькам в’їзд чи виїзд до іншої країни з метою воз’єднання сім’ї. Держава також дозволяє батькам, які проживають у різних країнах, спілкуватися з дитиною.
Стаття 11 Незаконний вивіз дитини
Держава вживає всіх необхідних заходів для боротьби з незаконним вивозом дітей за кордон.
Стаття 12 Власні погляди дитини
Держава забезпечує дитині (згідно з її віком і зрілістю) право формулювати та виражати власні погляди з усіх питань. Держава має приділяти належну увагу поглядам дитини. Дитина має право бути заслуханою в суді та адміністративних органах.
Стаття 13 Свобода вираження поглядів
Дитина має право вільно виражати свої думки. Це право також включає свободу шукати, отримувати та передавати інформацію.
Стаття 14 Свобода думки, совісті і релігії
Дитина має право на свободу думки, совісті і релігії. При цьому беруться до уваги відповідальність, права і обов’язки батьків та норми закону.
Стаття 15 Свобода асоціацій/зборів
Дитина має право бути членом асоціації, гуртка чи клубу. Дитина також має право створювати асоціації, гуртки та – клуби відповідно до закону.
Стаття 16 Право на особисте життя
Ніхто не може незаконно втручатись в особисте життя дитини. Дитина має право на захист закону від свавільного втручання в її особисте та сімейне життя, її оселю та кореспонденцію.
Стаття 17 Право на інформацію
Держава забезпечує доступ дитини до інформації і матеріалів з різ них джерел, особливо з джерел, які сприяють належному розвитку дитини. Наприклад: телебачення, радіо, газети, дитяча література, інформація рідною мовою, а також інформація і матеріали з між народних джерел. Держава забезпечує належний захист дитини від тих матеріалів та інформації, що завдають шкоду її благополуччю.
Стаття 18 Відповідальність батьків
Батьки несуть рівну відповідальність за виховання дитини. Держава надає батькам належну допомогу у виконанні ними обов’язків стосовно дітей. Держава має забезпечувати належний догляд за дітьми, батьки яких працюють.
Стаття 19 Захист від насильства
Діти мають право на захист від усіх форм фізичного, психологіч ного, сексуального насильства та експлуатації як в сім’ї, так і поза нею. Держава має вживати всіх заходів для запобігання насильст ву щодо дитини. Дитина має право на необхідну підтримку і допомогу.
Стаття 20 Дитина, позбавлена сімейного оточення
Дитина, яка не може жити в своїй сім’ї (тимчасово чи постійно) має право на особли вий захист. Держава має забезпечити дитині належний догляд відповідно до своїх національних законів: усиновлення, передачу на виховання до прийомної родини, або до відповідних установ по догляду за дітьми.
Стаття 21 Усиновлення
Усиновлення дитини дозволяється лише тоді, коли воно відповідає інтересам дитини. Всиновлення дитини в іншій країні може розглядатися за умови, коли не існує інших, кращих можливостей для дитини в межах країни.
Стаття 22 Діти-біженці
Діти-біженці мають право на захист. Рівні права на захист мають як діти-біженці у супроводі своїх батьків, так і діти-біженці, які не супроводжуються батьками. Держава має надати захист дитині-біженцю, а також допомогу у пошуку її батьків чи інших членів сім'ї.
Стаття 23 Діти з фізичними та розумовими вадами
Діти з фізичними та розумовими вадами мають право на особливе піклування. Неповноцінні діти мають вести повноцінне і гідне життя в умовах, які забезпечать їх нормальну участь у житті суспільства.
Стаття 24 Охорона здоров'я
Кожна дитина має право на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я. Держава повинна домагатися повного здійснення цього права. Особлива увага має приділятися:
зниженню рівня смертності немовлят і дітей;наданню необхідної медичної допомоги, зокрема первинної медико-санітарної допомоги;наданню достатньої кількості їжі та чистої питної води;наданню належних послуг матерям у допологовий та післяпологовий періоди;забезпеченню інформацією всіх верств населення щодо здоров’я, харчування дітей, щодо переваг грудного годування, гігієни і санітарії.Держава має вживати заходів, спрямованих на скасування традиційної практики, що негативно впливає на здоров’я дітей. Важливу роль відіграє міжнародне співробітництво: розвинені країни мають допомагати країнам, що розвиваються.
Стаття 25 Перебування дитини поза сім’єю
Іноді дитина більше не може жити вдома. У таких випадках дитину віддають на піклування до прийомної родини, або до дитячої установи. Так, наприклад, трапляється, коли дитина потребує більшого догляду і піклування. Або, коли дитина потребує фізичного чи психічного лікування. Держава має перевіряти, наскільки така передача дитини на піклування потрібна.
Стаття 26 Соціальне забезпечення
Соціальне забезпечення - це фінансова підтримка і турбота, яку держава надає тим, хто її потребує. Кожна дитина має право користуватися благами соціального забезпечення.
Стаття 27 Життєвий рівень
Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового та духовного розвитку. Сюди входить належне харчування, житло, одяг. Батьки несуть відповідальність за забезпечення належного життєвого рівня дитини. Держава має вживати необхідних заходів щодо надання допомоги батькам у здійсненні цього права.
Стаття 28 Освіта
Дитина має право на освіту. Дитина повинна відвідувати школу. Кожна дитина має право на безкоштовну і обов’язкову освіту. Держава повинна забезпечити це право. Держава також має забезпечити доступність середньої та вищої освіти на підставі здібностей кожної дитини. Держава має забезпечувати доступність інформації та матеріалів у галузі освіти та професійної підготовки. Держава повинна вживати заходів щодо зниження кількості учнів, які залишили школу. Держава має вживати всіх необхідних заходів для забезпечення такої шкільної дисципліни, яка ґрунтується на повазі людської гідності дитини. Положення Конвенції ООН про права дитини не мають порушуватися під час уроків. Дуже важливо розвивати міжнародне співробіт ництво у галузі освіти. Освіта має бути доступною для всіх дітей.
Стаття 29 Спрямування освіти
Освіта має бути спрямованою на:
розвиток дитини;повагу до прав людини;повагу до батьків, культури та національних цінностей країни;мир, дружбу, порозуміння;повагу до навколишньої природи.Стаття 30 Діти національних меншин
Деякі діти належать до етнічних, релігійних, мовних меншин. Така дитина має право спільно з іншими членами її групи користуватись своєю культурою, мовою та сповідувати свою релігію.
Стаття 31 Дозвілля
Діти мають право на відпочинок. Діти мають право на дозвілля і розваги. Діти мають право брати участь в іграх, розважальних заходах, а також у культурному житті та займатися мистецтвом.
Стаття 32 Економічна експлуатація
Держава повинна захищати дитину від тих осіб, які, заробляючи гроші, використовують дитячу працю. Діти мають бути захищені державою від небезпечної та тяжкої праці. Законодавство держави встановлює мінімальний вік дитини для прийому на роботу і необхідні вимоги щодо тривалості робочого дня.
Стаття 33 Захист від наркотиків
Діти мають бути захищені від вживання наркотичних засобів і психотропних речовин. Держава має забезпечити законодавчий захист дітей від вживання, виробництва і торгівлі наркотичними засобами і психотропними речовинами. Держава має розгорнути широку інформаційну кампанію проти наркотиків у школах та в інших місцях, де найчастіше перебувають діти.
Стаття 34 Сексуальна експлуатація
Діти мають право на захист від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень, особливо проституції і порнографії.
Стаття 35 Торгівля дітьми
Держава має вжити всіх необхідних заходів для відвернення викрадень дітей, торгівлі дітьми чи їх контрабанди у будь-якій формі.
Стаття 36 Інші форми насильства
Діти мають право бути захищеними від усіх форм експлуатації, яка завдає шкоди їхньому добробуту.
Стаття 37 Діти за ґратами
Держава забороняє піддавати дитину катуванням чи іншим формам жорстоких покарань. Дітям за вчинені злочини не призначаються смертна кара чи довічне ув’язнення. Арешт, затримання чи позбавлення волі дитини здійснюється згідно з законом лише як крайній захід і протягом якомога коротшого періоду часу. Кожна позбавлена волі дитина має право на гуманне ставлення і повагу до її гідності. Діти не мають перебувати за ґратами разом з дорослими. Кожна ув’язнена дитина має право підтримувати зв’язок зі своєю сім’єю. Кожна ув'язнена дитина має право на негайну правову допомогу.
Стаття 38 Діти і війна
Під час воєнних дій діти мають особливе право на захист і турботу. Діти, молодші 15-ти років, не можуть брати безпосередню участь у воєнних діях.
Стаття 39 Дитина-жертва
Дитина, яка стала жертвою будь-яких видів експлуатації, зловживань, катувань та недбалого ставлення, має право на повноцінну допомогу, необхідну для фізичного, психологічного відновлення та соціальної реінтеграції дитини.
Стаття 40 Ювенальна юстиція
Дитина, яка порушила закон, має право на справедливе судочинство і правову допомогу. Це право також дійсне для дитини, яка підозрюється у порушенні закону. Держава має забезпечити таке поводження, яке не принижує у дитини почуття гідності, зміцнює повагу до прав людини і основних свобод. Держава має сприяти створенню таких законів, процедур, органів, установ, що мають безпосереднє відношення до дітей, які порушили кримінальне законодавство.
Правила поведінки учнів Рокитнівського НВК,,Школа І - ІІІ ступенів-ліцей (надалі «Правила») встановлюють норми поведінки учнів в приміщенні і на території школи.
Мета Правил - створення в школі робочої обстановки, яка сприятиме успішному навчанню кожного учня, вихованню поваги до особистості та її прав, розвиток культури поведінки і навичок спілкування.

Пам'ятка учня
Учні приходять до школи за 15 хвилин до початку        занять.Після  дзвінка учень повинен бути в класі.Відсутність учня на уроці можлива лише з дозволу        завуча.Забороняється малювати на стінах школи.Забороняється застосовувати фізичну силу в цілях        з'ясування стосунків.Забороняється палити на території школи, ходити в        школу в спортивній формі, відкривати вікна без        дозволу вчителя, приносити в школу сірники,        сигарети та інші  легкозаймисті речовини.Не залишати в роздягальні гроші, ключі, шапки,       стільникові телефони.Школа не несе відповідальності за втрачені         стільникові телефони і портфелі.На уроці стільникові телефони повинні бути         вимкнені і прибрані в сумку учня.

 Правила поведінки учнів нашої школи
1. Загальні правила поведінки1.1. Учні приходять до школи в одязі, що відповідає стилю школи.1.2. Учні приходять до школи за 15 - 20хвилин до початку уроків, знімають в гардеробіверхній одяг.1.3. Не можна приносити в школу  і на її територію збудь-якою метою і використовувати  будь-якимспособом  зброю, вибухові, вибухо - абовогненебезпечні  речовини, спиртні напої, наркотики,інші одурманюючі засоби, а також токсичні речовиниі отрути.1.4. Не можна без дозволу педагогів йти зі школи і з їїтериторії в урочний час.У разі пропуску занять учень повинен пред'явитикласному керівнику довідку від лікаря або заяву відбатьків  (законних представників) ( завірену директоромшколи ) про причину відсутності на заняттях.Пропускати заняття без поважних причин не дозволяється.1.5. Учень школи проявляє повагу до старших,піклується  про молодших.Учні звертаються до співробітників школи на «Ви».Школярі поступаються дорогою дорослим, старшішколярі - молодшим, хлопчики - дівчаткам.Учні поважають честь і гідність інших учнів тапрацівників школи.1.6. Учні зобов'язані виконувати Статут школи,виконувати вимоги працівників школи.1.7. Учні бережуть майно школи та технічні засобинавчання, охайно  відносяться як до свого,так і до чужого майна.1.8. Учні зобов'язані дотримуватися  техніки безпеки науроках, дбати про особисту безпеку.1.9. Учні повинні знати і виконувати правиладорожнього руху, пожежної безпеки таповедінки на воді, вимагати їх виконання відоточуючих, вміти надавати першу медичну допомогу.1.10. Поважати батьків і старших. Виявляти турботу прочленів сім'ї, допомагати в організації її побутуі господарства.Бути уважними та ввічливими до оточуючих людей.Шанобливо відноситися один до одного.2. Поведінка на заняттях2.1. Коли вчитель заходить  в клас, учні встають на знаквітання і сідають після того, як педагог відповість навітання, дозволить сісти.Так само учні вітають будь-якого дорослого, щоувійшов до класу під час занять.2.2. Учень доводить до відома вчителя про невиконанняним  домашнього завдання до початку уроку.2.3. Кожен учитель визначає для своїх занять правилаповедінки учнів на заняттях у відповідності з Законом«Про освіту» та Статутом школи.2.4. Під час уроку не можна шуміти, відволікатисясамому і відволікати товаришів від занять сторонніми розмовами, іграми та іншими, що невідносяться до уроку, справами.Урочний час повинен  використовуватися учнямитільки для навчальних цілей.2.5. Якщо під час занять учню необхідно вийти з класу,то він повинен підняти руку і попросити дозволу педагога.2.6. Якщо учень хоче поставити запитання вчителюабо відповісти на запитання вчителя, він піднімає руку.3. Поведінка до початку уроків, на перервах і після закінчення уроків3.1. Учні підкоряються вимогам учнів чергового класу.
3.2. Під час перерви  учні зобов'язані:навести чистоту і порядок на своєму робочому місці;вийти з класу;підкорятися вимогам педагога і працівників школи;допомогти підготувати клас на прохання педагога до наступного уроку.
3.3. Учням забороняється:бігати по сходах, поблизу вікон і інших місць, непристосованих для ігор;штовхати один одного, кидатися предметами і застосовувати фізичну силу;вживати непристойні вирази і жести, шуміти, заважати іншим;застосування фізичної сили при з'ясуванні         відносин, залякування, вимагання, образи;
будь-які дії, що тягнуть за собою небезпечні        наслідки для оточуючих, таких як штовхання,       удари і кидання  будь - якими предметами, біг,       гучні ігри;приносити, передавати, вживати тютюнові        вироби, спиртні напої, токсичні і наркотичні       речовини, речовини, що можуть призвести       до вибухів, пожеж і інших дій, що можуть      викликати  небезпечні наслідки для оточуючих.
3.4. Черговий  класу:
знаходиться в класі під час перерви;забезпечує порядок у класі;допомагає педагогу підготувати клас до наступного уроку;після закінчення занять наводить порядок у класі.
3.5. Учні, знаходячись в їдальні:
підкоряються вимогам педагога і працівників  їдальні;дотримуються порядку під час їжі;проявляють увагу й обережність під час вживання гарячих і  рідких страв;вживають їжу й напої, придбані в їдальні і         принесені з собою, тільки в їдальні;
прибирають стіл після вживання їжі.
3.6. У разі невиконання вище названих Правил
учні запрошуються на співбесіду до адміністрації;викликаються на засідання БК школи разом з батьками;спрямовуються на комісію у справах неповнолітніх         при районній адміністрації.
4. Заключне положення
4.1. Учні не мають права під час знаходження натериторії школи та при проведенні шкільнихзаходів скоювати дії, небезпечні для свого життя і здоров'я  і оточуючих.
4.2. Ці Правила поширюються на території школи і навсі заходи, що проводяться школою.
4.3. Дійсні  правила вивішуються в школі на видномумісці для загального ознайомлення.
                       
Готуємось до тематичного оцінювання
Тести за казкою Л. Керролла «Аліса в Країні Див»За розділом 7 («Божевільне чаювання»)
1. На кого спиралися, як на подушку, Шалений Заєць та Капелюшник?а) На Алісу;б) на Сонька-Гризуна;в) на Чеширського Кота.2. Якої фрази не промовляли герої, коли пояснювали Алісі гру слів?а) «Я бачу, що їм» і «я їм, що бачу»;б) «я дихаю, коли сплю» і «я сплю, коли дихаю»;в) «я бачу, куди йду» і «я йду, куди бачу».3. Яку загадку загадав Капелюшник Алісі?а) Чим крук схожий на капшук?б) Під яким кущем сидить заєць, коли йде дощ?в) Чому море солоне?4. У чому була дивовижа годинника Капелюшника?а) Він не показував години, тільки хвилини;б) він показував не години, а дні;в) він показував погоду.5. Із чим треба поводитися правильно, на думку Капелюшника?а) Із годинником;б) із здоров’ям;в) із часом.6. Капелюшник образився на час, тому для друзів завжди:а) п’ята година;б) шоста година;в) сьома година.7. Що робили друзі за чаюванням, коли комусь була потрібна чиста чашка?а) Пересувались на одне місце;б) брали чисту чашку зі столу;в) мили свою чашку.8. Хто розповідав казку про трьох сестер?а) Капелюшник;б) Шалений Заєць;в) Сонько.9. Де жили три сестри із казки?а) У дуплі дерева;б) у діжці;в) у криниці.10. Що малювали сестри із казки?а) Пейзажі;б) портрети;в) усе, що починається із букви Б.11. Як зменшувалась Аліса?а) Гризла гриба;б) пила рідину із пляшечки;в) промовляла чарівні слова.12. Куди потрапила Аліса після того, як полишила чаювання?а) У королівський палац;б) до чарівного саду із квітниками;в) на лісову галявину із дивними звірами.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Б
В
А
Б
В
Б
А
В
В
В
А
Б

Ключ до тесту:
Тести за казкою Л. Керролла «Аліса в Країні Див»За розділом 8 («Королевин крокет»)
1. Якого кольору троянди росли у чарівному саду?а) Червоні;б) білі;в) жовті.2. Що робили садівники, коли їх побачила Аліса?а) Пололи клумби;б) підрізали кущі;в) перефарбовували троянди.3. Хто панував у королівстві, куди втрапила  Аліса?а) Король і Королева Пік;б) Король і Королева Сердець;в) Король і Королева Бубни.4. Чому, коли придворні лежали долілиць, було важко розпізнати, хто це?а) Усі були однакового кольору;б) усі мали однакові візерунки;в)  усі мали однаковий символ на спині.5. Як Аліса врятувала садівників від страти?а) Повкидала їх у найближчий квітковий горщик;б) заступилася за них перед Королевою і випросила їм прощення;в) поклала їх  у свою кишеню.6. Чому було засуджено до страти Герцогиню?а) Вона зрадила королівство;б) вона обікрала королівську казну;в) вона нам’яла Королеві вуха.7. Чим у королівстві грали у крокет замість молотків?а) Їжаками;б) Фламінго;в) Картами.8. Яка була улюблена фраза Королеви?а) «Зітнути йому голову!»;б) «У в’язницю його!»;в) «Спіймати його!».9. Починаючи зі своєї усмішки, у повітрі з’являвся…а) Білий Кролик;б) Шалений Заєць;в) Чеширський Кіт.10. Як пояснював Кат свою відмову відтяти голову Чеширському Котові?а) Він ніколи не страчує котів;б) Кіт був його добрим другом;в) не можна відтяти голову, коли її немає від чого відтинати.11. Чому Королева звеліла стратити Чеширського Кота?а) Він їй не сподобався;б) він відмовився цілувати руку Королю;в) він не поклонився Королеві.12. Чому Аліса назвала королівський крокет не грою, а мукою?а) Ніхто не дотримувався правил;б) грала тільки Королева, а решта мали спостерігати;в) ніяк не могла впоратись зі своїм фламінго.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Б
В
Б
Б
А
В
Б
А
В
В
Б
А

Ключ до тесту:

До уваги учнів 5 класу!Сила творчої уяви. Льюїс Керолл «Аліса в Країні Див» , Марина Цвєтаєва «Книги у червоній палітурці»                                                                                                                                Варіант 11.      (1б.) Назвіть справжнє ім’я письменника Льюїса КерроллаА  Семюель Ленгхорн Клеменс;Б  Семюель Латвідж Доджонс;В  Чарльз Лутвідж Доджсон.2.      (1б.) Кого наздоганяє Аліса на початку твору про її пригоди?А  Мишу;Б  Ящура Крутихвоста;В  Білого Кролика;Г  Жабуна.3.      (1б.) В чому полягала особливість великого коридору на дні кролячої нори?А  в ньому була безліч зачинених вікон;Б  в ньому була неймовірна задуха;В  в ньому була безліч зачинених дверей;Г  в ньому була височенна стеля.4.      (1б.) Чиє дитя перетворилося на порося?А  Чирвової Королеви;Б  Кухарки;В  Герцогині;Г  Капелюшника.5.      (1б.) Основна тема вірша «Книги в червоній палітурці» Марини Цвєтаєвої – це любов до..А  сестри;Б  природи;В  читання;Г  життя.6.      (1б.) Кого героїня вірша Марини Цвєтаєвої називає «незрадливими любими друзями»?А  своїх однокласників;Б  героїв прочитаних у дитинстві книг;В  своїх сусідів-однолітків;Г  книги, прочитані в дитинстві.7.      (1б.) Встановіть відповідність між цитатою та героєм:


 1. «До побачення, ноги! …мусите давати собі раду самі».2. «О, кудись та дійдеш…Треба тільки достатньо пройти.»3. «Спершу страта, а тоді вирок!»4. «Чим крук схожий на капшук?»
А Білий Кролик;Б Чеширський Кіт;В Чирвова Королева;Г Аліса;Д Капелюшник.
8.      (1б.) Які риси притаманні фантастичним творам літератури?9.      (1б.) Охарактеризуйте образ Аліси з твору «Аліса в Країні Див».10.  (3б.) Напишіть невеличкий твір на тему «Чим здивувала мене повість-казка Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див»?» або «Чому Марина Цвєтаєва у своєму вірші назвала книжки «одвічними друзями на життя»?»  (7-8 речень).


Сила творчої уяви. Льюїс Керолл «Аліса в Країні Див» , Марина Цвєтаєва «Книги у червоній палітурці»                                                                                                                                 Варіант 21.      (1б.) Укажи, кому з персонажів твору «Аліса в Країні Див» належать ці слова: «Чим крук схожий на капшук?»А  Алісі;Б  Королеві;В  Білому Кролику;Г  Капелюшнику.2.      (1б.) Укажи, що відбувалося у домі Капелюшника, коли туди потрапила Аліса?А  бал;Б  гра в крокет;В  чаювання;Г  приготування обіду.3.      (1б.) Укажи, якими словами зустріли Алісу Шалений Заєць і Капелюшник?А  «ласкаво просимо»;Б   «немає місця»;В   «просимо до столу»;Г   «іди геть».4.      (1б.) Чим Шалений заєць змастив годинник Капелюшника?А  олією;Б  вершковим маслом;В  машинним мастилом;Г  салом.5.      (1б.) Які імена названі у вірші Марини Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»? Обери відповідний рядок.А Том Сойєр, Гек Фінн, Беккі, Шуман, Гріг, Кюї, індіанець Джо, Принц, Жебрак;Б тітка Поллі; Том Сойєр, Гек Фінн, Беккі, Шуман, індіанець Джо;В Том Сойєр, Джо Гарпер, Беккі, Шуман, Гріг, Кюї, індіанець Джо;Г Том Сойєр, Гек Фінн, Беккі, Аліса, Шалений Заєць, індіанець Джо.6.      (1б.) У вірші Марини Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» дитинство порівнюється з…А  раєм;Б  літом;В  ранком;Г  піснею.7.      (1б.) Розташуй події в сюжетній послідовності твору Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див».А   Аліса розмовляє із Синьою Гусінню;Б   Аліса падає в Кролячу нору;В   Аліса потрапила на «божевільне чаювання»;Г   Аліса плаває в озері сліз;Д   Аліса грає в крокет з Королевою.8.      (1б.) Визначте риси фантастики в творі Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див».
9.      (1б.) Охарактеризуйте образ Аліси з твору «Аліса в Країні Див».10.  (3б.) Напишіть невеличкий твір на тему «Чим здивувала мене повість-казка Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див»?» або «Чому Марина Цвєтаєва у своєму вірші назвала книжки «одвічними друзями на життя»?»  (7-8 речень).

"Злет  людського  духу  в літературі  доби   Відродження
(Ф. Петрарка, Дж. Боккаччо, М. Сервантес) 8 клас
Початковий рівень1.  У перекладі з французької слово «Ренесанс» означає: а)  розквіт;б)  пишне буяння;в)  занепад.2.  В якій з європейських країн вперше почалася доба Відродження?а)  У Франції;б)  в Іспанії; в)  в Італії.3.  Що означає слово «гуманізм4.  Як називається збірка віршів про кохання італійського поета доби ВідродженняФ. Петрарки?5.  Як звали героїню ліричних творів Ф. Петрарки?а)  Лоренса; б)  Лаура;в)  Люція.6.  Закінчіть фразу.«Найзнаменитішим  твором  доби  Відродження  стала  збірка
7.  Творчість якого поета цікавила Дж. Боккаччо в останні роки життя?8.  Кого з поетів доби Відродження називали «батьком європейської новели»?9.  Назвіть справжнє ім’я Дон Кіхота.10.  Ким був Санчо Панса?11.  Як Дон Кіхот назвав свого коня?12.  Який вид комічного використовує М. Сервантес у своєму творі?а)  Гумор;б)  іронію;в)  сатиру.
Середній рівень1.  Який  період  в історії  світової  культури  називають  добою  Відродження?2.  Які нові риси з’явилися у світогляді цієї доби порівняно з епохою Середньовіччя?3.  Хто такі гуманісти?4.  Назвіть представників доби Відродження у галузі науки, літератури, мистецтва.5.  Якою уявляли гуманісти людину доби Відродження? (Вільною, сильною, сміли-вою, активною, здатною творити добро.)6.  Що таке сонет?7.  Як називається збірка Дж. Боккаччо?8.  Розкрийте поняття «вічний образ».9.  Які провідні мотиви збірки «Книга пісень»?10.  У чому полягають особливості створення образу Лаури у віршах Ф. Петрарки?
Достатній рівень1.  Подумайте, як рух Відродження вплинув на розвиток світової культури.2.  Схарактеризуйте сонет як літературний жанр.
Високий рівень (1 питання на вибір)
1.  Подумайте, чому Відродження називають світоглядним переворотом.2.  Чому Ф. Петрарку називають видатним італійським поетом-гуманістом3.  Назвіть спільні та відмінні риси Дон Кіхота та Санчо Панси.


ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ТВОРУ-РОЗДУМУ ПРО ГЕРОЯ
1.Твір має складатися з трьох частин:
вступу,основної частини,висновків.
2. Вступ може складатися з 2-3 речень, які б підводили до основної частини. Це можуть бути речення про письменника та його твори, про твої уподобання.Приклад:  Казки відомого данського письменника Ганса Крістіана Андерсена зачаровують і дорослих, і дітей…
3. Основна частина – найбільша за розмірами. В ній розкривається тема твору. В основній частині твору викладай свої думки та обов'язково аргументуй їх. Намагайся уникати простого переказу епізодів твору. Свої думки можеш підтверджувати цитатами .
4. Висновки (2-3 речення). У завершальній частині твору зроби емоційний обґрунтований висновок щодо твого ставлення до героя, про якого пишеш.
5. Спочатку напиши твір на чернетці.6. Використовуй тільки ті слова, значення яких ти знаєш. Уникай повторення одних і тих самих слів.7. Прочитай написане, перевір зміст, послідовність викладу, грамотність, використання розділових знаків.8.  Перепиши роботу начисто ( якщо це домашній твір)9. Перевір написане, пильнуючи описки і пропуски літер.
КАНІКУЛИ
   Скоро, вже зовсім скоро розпочнуться канікули! Час, коли не знаєш, яке сьогодні число й день тижня!  Канікули – це чудова пора безтурботності та відпочинку.Бажаю всім сонячних днів, багато вражень від побаченого,усмішок і  зустрічі з новими друзями!
Хочеш мати гарні оцінки в школі – тоді готуйся до навчання заздалегідь!Допоможи собі сам, читай твори шкільноїпрограми влітку. Тоді протягом навчального року ти будеш менше навантажений, збережеш собі вільні хвилини під час навчання і зможеш більше уваги приділити іншим заняттям.Тут ти знайдеш списки творів шкільної програми зі світовоїлітератури.
Читаємо влітку!
Світова  література 5 клас (за новою програмою)Індійська народна казка “Фарбований шакал”      
Японські народні казки “Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик”       
Китайська народна казка “Пензлик Маляна”       
Арабська народна казка “Сіндбад-Мореплавець”  
Брати Грімм «Пані Метелиця»
Олександр Пушкін Поема «Руслан і Людмила»     
Ганс Крістіан Андерсен “Дикі лебеді”
Оскар Уальд  “Хлопчик-зірка”
Джон Кітс  “Про коника та цвіркуна”
Йоган Вольфганг Гете “Нічна пісня подорожнього”Генріх Гейне “Задзвени із глибини”      
Ернест Сетон-Томпсон “Снап”      
Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»  
Еленор Портер “Полліанна”        
Льюіс Керролл  “Аліса в Країні Див”
Марина Цвєтаєва “Книги в червоній палітурці”
Роальд Дал “Чарлі і шоколадна фабрика”   
Туве Янсон “Комета прилітає”
Пауль Маар “Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу”

Світова  література 6 клас (за новою програмою) Грецькі міфи. Міф про Прометея. Міфи про Геракла (1-2 міфи). Дедал і Ікар. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і лисиця», “Мурашки й Цикада” Іван Андрійович Крилов  «Квартет»,  «Бабка й Муравель», «Вовк і Ягня»Ж.Верн «П’ятнадцятилітній капітан»Р.Л. Стівенсон «Острів скарбів»Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»Микола Васильович Гоголь. «Ніч перед Різдвом»Антон Павлович Чехов «Хамелеон», «Товстий і тонкий»
Джек Лондон «Жага до життя»
Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома»
В. Г.  Короленко  «Сліпий музикант»
А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»Мацуо Басьо Хайку
Роберт Бернс “Моє серце в верховині”Генрі Лонгфелло «Пісня про Гайавату»Джанні Родарі “Листівки з видами міст”Астрід Анна Емілія Ліндґрен  «Брати Лев’яче серце», «Міо, мій Міо»Міхаель Андреас Гельмут Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»
Крістіне Нестлінґер «Конрад, або Дитина з бляшанки»
Ерік Еммануель Шмітт «Оскар і рожева пані»
Світова  література 7 клас
 (за новою програмою)
1. «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник», «Садко» (1 за вибором учителя).2. «Король Лір і його дочки».3. «Як Робін Гуд став розбійником», «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном» (1 за вибором учителя).4. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер  «Рукавичка».5. Адам Міцкевич «Світязь».6. Роберт Льюїс Стівенсон  «Балада про вересовий напій».7. Вальтер Скотт  «Айвенго».8. Василь Володимирович Биков «Альпійська балада».
9. Джеймс Олдрідж «Останній дюйм».
10. Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід». «Якщо…».
11. Олександр Сергійович Пушкін «19 жовтня 1825 року»12. Шолом-Алейхем «Пісня над піснями».13. Олександр Грін «Пурпурові вітрила».14. Едгар Аллан По «Золотий жук».
15. Артур Конан Дойл «Записки про Шерлока Холмса» («Пістрява стрічка», «Спілка рудих»).
16. О. Генрі «Дари волхвів», «Останній листок».17. Герберт Джордж Уеллс  «Чарівна крамниця».18. Рюноске Акутагава «Павутинка».19. Айзек Азімов «Фах».20. Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула».21. Корнелія Функе «Чорнильне серце».
Світова  література 8 клас «Пісня про Роланда»     
Аліг’єрі Данте «Божественна комедія».
Біблія: Старий та Новий заповіти.       
Вергілій «Енеїда»
Вордсворт В. Сонет «До прекрасного»Гомер «Іліада», «Одіссея» (скорочено)Давньогрецька поезія.Тіртей. Архілох. Сапфо. Анакреонт   
Давньогрецькі міфи. Троянський цикл.       
Давньогрецькі міфи. Фіванський цикл.        
Джованні Боккаччо «Декамерон»        
Есхіл «Прометей закутий»         Західноєвропейська поезія. Джауфре Рюдель. Бертран де Борн.
Мігель де Сервантес Сааведра. «Дон Кіхот»
Овідій «Метаморфози»   
Персько-таджицька лірика. Рудакі. Гафіз. Омар Хайям.      
Священні Книги: Веди. Коран.          
Середньовічна література. Поезія  Лі Бо. Ду Фу.    
Софокл. «Антігона»        
Франческо Петрарка «Книга пісень».
Шекспір В.  Сонети. «Гамлет», «Ромео і Джульєтта

СЕКРЕТИ ЗАПАМ"ЯТОВУВАННЯ
 За оцінками психологів старший школяр запам"ятовує інформацію:   10% - читаючи;    26% - слухаючи;    30% - розлядаючи;    50% - слухаючи та розглядаючи;    70% - обговорюючи;    90%- обговорюючи при спільній діяльності;    95% - навчаючи інших.

Для учнів                     Як  вчити  вірші
         Людина , що знає  багато  віршів , любить  літературу , добре  володіє  мовою.  Заучування  віршів  - не тільки труд  , а й задоволення , якщо вміти  це  робити. Ось декілька  порад :      - ніколи не вчіть вірші порядково ;      - уважно прочитайте  вірш , краще вголос , 2-3 рази , намагаючись  передати  настрій , замислюючись над змістом і звучанням окремих  рядків;      -закрийте книгу і спробуйте  прочитати       вірш напам"ять.       Одразу стане   зрозуміло , що  вже  зам"яталось.       Відновіть те , що забулось  у першій строфі , декілька разів   її перечитайте , домагаючись виразності читання.      - приєднайте     до  першої       строфи  другу , звіряючи  із текстом. Таким чином  вивчіть вірш повністю.      - два-три рази перечитайте увесь вірш вголос при закритій книзі.      - обов"язково повторіть вірш увечері чи вранці  наступного дня. 
ДВАНАДЦЯТЬ МІСЯЦІВ
СІЧЕНЬЕнтимологія його назви сягає в глибини праслов'янщини,коли наші предки мали справу з вирубуванням лісів (просічуванням,висічуванням).Січення (просіка,вирубка) проводилась якраз о тій порі,що припадала на січень. Більш поширена думка пов'язує назву цього місяця з сильними (сікучими) морозами.У латинській мові січень-януаріс. Назва на честь бога часу-Януса.ЛЮТИЙСучасна українська літературна його назва відповідає спільнослов'ян­ському сприйняттю морозів у цей місяць: сердитих,тріскучих, лютих. До шістнадцятого століття звали його февралем. Паралельно вживались і рідномовні слова-січень другий, січник, січненко, сішненко,у яких відбивались уявлення про лютий як сина січня.Латинська назва фебруаріус-очисний.У Стародавньому Римі,до Юлія Цезаря,лютий завершував календарний рік і цього місяця здійснювався обряд „очищення від гріхів".БЕРЕЗЕНЬЦе період виточування й заготівлі березового соку. Звідси й інші назви місяця: соковик, сочень. Давньоруська мова знає найменування березня і як березозол, березозель, березозіл . Українська мова успадкувала назви березол і березіль. У дев'ятнадцятому столітті назва березіль була уживаніша за березень.Римляни іменували цей місяць мартіусом-на честь бога Марса. У старослов'янській це звучало март.КВІТЕНЬТак його в Україні іменують з XVI століття . Раніше називали латинізованим апріль і апрель (латинське апріліс-сонячний,теплий).Словники фіксують назву квітня як цвітень і квітець.ТРАВЕНЬНазва пов'язана з буйним ростом трав. Вживається і май,що у нашій лексиці означає зелень.Латинське майус походить від імені давньоримської богині природи Майї,що сприяла розвитку рослинності на землі.

ЧЕРВЕНЬПоходить від слова червець (народна назва червцевих комах кошенілі,які з'являлися у цьому місяці і з яких у давнину виготовляли високоякісну червону фарбу для тканин). Старослав'янською мовою червень іменувався інші,а ще ізок (від назви польового коника,що цього місяця заявляє про себе оригінальним сюркотом).Червень-місяць палючого сонця. Звідси й інші його назви: смажник (від смажити),ярій (від яріти-палати).Латинське Юліус більшість мовознавців пов'язує з ім'ям давньоримської богині Анони-покровигельки жінок.ЛИПЕНЬУ цьому гарячому місяці квітують липи.В українській мові назва „липень" утвердилася на початку XX століття. В народі цей місяць іменували ще спекотнем (від спеки),сінокосом, косенем, біленем (пов'язане з відбілюванням на липневому сонці полотна).Старослов'янське „іюль",скальковане з латинського „юліус" (так називали цей місяць римляни на честь Юлія Цезаря).СЕРПЕНЬТака назва вживається в українській мові з шістнадцятого століття і пов'язана з жнивами,головним ручним знаряддям для збирання хлібів- серпом.Латинське „август",увічнює в такий спосіб імператора Гая Актавія, котрого римляни іменували Августом (священним,здатним возвеличувати).ВЕРЕСЕНЬУ цю пору пишно цвіте приземкуватий кущ верес,що й дав назву місяцю.Народні варіанти: вересенко, вересенько, верасенько.Звали цей місяць і по іншому:другожнив,собериха,припасиха, (що вказувало на збирання осінніх культур),сівень (сіяли озимі),маїк (від зелених килимів озимини),до вирій,довирійник,довирієць (відлітали у вирій птахи). А ще-бабиним літом.Не тому,що біле павутиння літає о цій порі,а тому, „що баби свої роботи порають,коноплі отіпають,полотна добілюють,дещо в городах викопують" (Я.Головацький).Латинське „септембер" (від септем-сім) вказує,що в давньоримському календарі це був сьомий,а не дев'ятий місяць.ЖОВТЕНЬНазва пов'язана з кольором листя на більшості дерев о цій порі.А ще цей місяць відомий як паздерник(від спільнослов'янського слова паздер,яким називали кострицю від конопель і льону),покрівець,покровенко,покривний (від Покрови 14 жовтня-релігійного свята).Латинське „октобер" (окто-вісім) вказує на порядковий номер місяця у давньоримських календарях.ЛИСТОПАДБ.Грінченко фіксує найменування місяця двояко:листопад і падолист.Тривалий час ці дві назви вживались в українській літературній мові паралельно і пов'язані були з осіннім опаданням листу.На листопад ще казали листогуб,листогубень,листогубець,листосій, листосівень,листосієць,листотрус,листокид,листокидень,листолет, листоліт...Латинське „новембер" пов'язане з числівником новем-дев'ять.
ГРУДЕНЬ
Розгрузлі шляхи,поорані ниви цей місяць завжди кострубачить замерзлим груддям. Звідси й сучасна літературна назва.Іменують грудень ще й трусином,трусосніжем (трусить перший сніг), мочанцем (від грудневого задощів'я),христівцем (у цьому місяці за новим стилем народився Христос).Латинське децембер від децем -десять.


Немає коментарів:

Дописати коментар