Опис досвіду

Рокитнівський  НВК ,, Школа І-ІІІ ступенів-ліцей
Опис досвіду роботи
вчителя світової літератури
Стрілець Лідії Дем’янівни з теми
«Особистісно зорієнтований  підхід до вивчення зарубіжної літератури”

   Освіта вища, закінчила філологічний факультет Рівненського державного педагогічного інституту за спеціальністю ,,російська мова та література народів світу”.  З 1 вересня 1994 року працюю на посаді вчителя зарубіжної літератури в Рокитнівському НВК,,Школа І-ІІІ ступенів-ліцей”. Спеціаліст вищої категорії. Читаю зарубіжну літературу в 5, 7 і 8 –му класах.
    Працюю над методичною проблемою  ,,Особистісно зорієнтований  підхід до вивчення зарубіжної літератури”.                                                                                                                          Після опрацювання найбільш сучасних досліджень (І.С.Якиманської «Особистісно орієнтоване навчання в сучасній школі», І. Д. Беха «Особистісно орієнтоване навчання», А.М.Фасолі та О.В.Гаврилюк«Особистісно зорієнтоване навчання: сутність, основи, технології», роботи  С. Подмазіна, Ш. Амонашвілі – технологія гуманізації та демократизації стосунків, педагогіка співробітництва, О.Пометун та Л. Пироженко (інтерактивні технології), я почала застосовувати ОЗОН у своїй практиці.
   Особистісно зорієнтоване навчання – це навчання,  у центрі якого особистість дитини, її самобутність, її самоцінність. Щоб сформувати таку особистість на своїх уроках я стараюся створити умови для позитивного розвитку особистості дитини, психологічного комфорту, творчої реалізації та забезпечення обов’язкового результату.
  Для досягнення мети вибираю таку технологію навчання, за якої учень стає не об’єктом навчання, а його суб’єктом. А сам процес спрямовується на окрему особистість, враховуючи її бажання, уміння, творчі можливості. 
  Керуючись вимогами сучасної освіти на своїх уроках здійснюю індивідуальний підхід, застосовую індивідуальні форми роботи, зорієнтовані на розвиток особистості, тобто особистісно зорієнтовану технологію.
  На уроках передбачаю розв’язання різноманітних творчих завдань, спрямовую учнів на пошукові види робіт: бесіду за проблемними питаннями, усне малювання, обговорення іншого фіналу твору. Враховую вікові особливості учнів і послідовно ускладнюю форми роботи. Залучаю до роботи на уроці весь клас, по можливості забезпечую участь кожного з дітей  у групових та колективних формах роботи. Організовую для учнів на уроці засідання прес-клубу, створення реклами за прочитаним твором, дискусію, семінар, рольову гру, літературну подорож, шкільну лекцію у старших класах.
   Сприяють підвищенню пізнавальної діяльності учнів ігрові завдання. По-перше,  такі завдання здебільшого  є пошуковими. Вони ставлять учня перед необхідністю самостійно знаходити шляхи розв’язання, а отже розпізнавати, аналізувати  факти, зіставляти їх і формулювати висновки. А це розвиває творчі здібності школяра, увагу, ініціативність. По-друге, робота з ігровими завданнями створює  позитивну мотивацію навчання, пробуджує бажання знати.  По-третє, самостійно відкриваючи для себе літературні явища, учень отримує задоволення, впевненість у своїх здібностях, що  зумовлює самореалізацію особистості.
   Для себе визначила головні напрями, які, на мій  погляд, є неодмінними складовими особистісно зорієнтованого уроку:
1. Чітке формулювання теми уроку.
Тема уроку може містити певну проблему й визначати його мету, завдання, тип та структуру.
Формулювання теми викликає багато запитань, спонукає до роздумів, пошуку, дослідження.
2.Визначення мети та завдань, спрямованих на розвиток пізнавальних і творчих здібностей учнів.
   При визначенні мети уроку враховую  умови для самореалізації особистості, розкриття її природних задатків, а також тип уроку.
   У своїй роботі використовую такі типи уроків: урок – подорож («Сад японської поезії), урок – гра («Гаряче серце, що розтопить кригу»), урок – ярмарок («Повчальне слово байки»), урок – дослідження ( переважно під час вивчення життєвого і творчого шляху письменника), урок – діалог, урок – пригода («Шерлок Холмс. Хто зі мною?), урок – презентація (до будь-якого уроку, це може бути частина уроку, підготовлена учнями) тощо.
3.  Мотивація.
   На цьому етапі уроку сконцентровую  увагу на проблемі й викликаю  інтерес до теми. Учень повинен усвідомлювати, що і для чого він робитиме на уроці. Моє  завдання, як вчителя,- знайти зрозумілу і привабливу мету серед вікових інтересів та захоплень вихованців. Маючи особисту зацікавленість, учень буде налаштований на ефективний процес пізнання. Для цього використовує  прийоми, які створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, наголошують на парадоксальності явищ і подій.
4. Ефективність методів, за допомогою яких реалізується мета уроку.
   При доборі методів і прийомів спрямовую  свої зусилля на те, щоб кожна дитина була повноцінним, творчим суб'єктом діяльності, відчувала свою самодостатність і неповторність. Найчастіше використовую  такі методи: «Дерево мудрості» (Учні по черзі підходять до дерева та зривають плоди з яблуні, де написані афоризми, і пояснюють їх.), «Дерево рішень» (Випереджальне завдання: Створити власні шедеври  ( листки плюща) й відповісти на проблемне питання: що для вас є життя і на що має йти людина заради іншої людини? ), «Асоціації» (на дошці прикріплене вирізане червоне серце. У кожного на парті є маленьке сердечко, на якому учні пишуть асоціації до слова “доброта”, а потім по черзі зачитують і прикріплюють сердечка до великого).
   Використання комп’ютера на уроці не означає, що робота з книгою забута. Тому  мультимедійно поєдную  слово вчителя і  використання нових  технологій.  Вважаю, що мистецтво навчання полягає не в  умінні повідомляти, а в умінні збуджувати, зацікавлювати, оживляти. Саме використання  мультимедійних презентацій, відеоматеріалів, інших інформаційно-комунікативних технологій у навчально-виховному процесі «оживить» будь-який урок, зацікавить учнів, пробудить їх до активної співпраці з вчителем. Вони є потужним засобом підвищення ефективності навчання, значно розширюють можливості подачі навчальної інформації за допомогою кольору, графіки, звуку. Також зростає мотивація учнів до навчання.
   Використовуючи документальні та художні відеоматеріали на своїх уроках,  не лише ілюструю  матеріал, а й формую  в учнів  вміння аналізувати побачене, порівнювати з текстом художнього твору для глибшого вивчення навчального матеріалу. Так, на уроці в 10 класі під час аналізу образу Родіона Раскольнікова  та Соні Мармеладової з роману  Ф. Достоєвського «Злочин і кара»,  після перегляду уривку  з художнього кінофільму,   пропоную  учням  порівняти літературні  образи  Раскольнікова та Соні з кінематографічними, висловити власну думку: «Чи змогли творці художнього фільму втілити в життя задум Ф.Достоєвського.
   Досить часто використовую  технологію гронування, бо учням подобається складати певні асоціативні ряди. «Какографія» (запис із навмисними помилками. Учню потрібно знайти їх та виправити). І хоча цей прийом застосовували на уроках мови у другій половині 18 ст. та в першій половині 19ст., корисний він і сьогодні на уроках літератури.
   Намагаюся  довіряти учням, стимулюю  їхню ініціативність, створюю «ситуацію успіху», а також дивую їх, адже ніщо так не стимулює роботу мозку, як цікаве, незвичайне.
5. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
   Рефлексія - найважливіший етап інтерактивного уроку. На цьому етапі учні усвідомлюють зміст опрацьованого, порівнюють отримані результати з очікуваними, аналізують, роблять висновки, закріплюють засвоєне. Найчастіше на етапі рефлексії використовую  методи «Незакінчені речення», «Мікрофон» (мої враження від прочитаного твору, які персонажі викликали найбільшу симпатію?), «Прес», «Я – режисер», «Я – редактор».
   Пропоную  інтерактивні вправи, які допоможуть зацікавити дітей, пожвавити навчальний процес, розвинути творчі здібності та реалізувати власні творчі проекти.
6.Домашнє завдання.
   В умовах особистісно зорієнтованого навчання, на мій  погляд, необхідно, щоб домашнє завдання органічно поєднувалось із змістом, метою та завданнями уроку. До того ж обов'язковими є вибіркові та індивідуальні завдання.
   Улюбленими завданнями з літератури є такі: випишіть слова, з якими автор звертається особисто до вас; випишіть ключові слова з твору; складіть понятійну таблицю; сенкан; систему запитань і завдань для вікторини чи кросвордів, лист літературному герою.
   Нинішній спосіб викладання  літератури має створити умови для духовного самовдосконалення, самореалізації і самоутвердження учня.
   Сучасний педагог - це насамперед творчий учитель. На своїх уроках  Стрілець Л.Д. ставить  на перше місце процес знаходження учнем істини. Тому готуючись до уроку,  намагається  охопити якнайбільше матеріалу, щоб урок був цікавим та змістовним. Радість від пошуку  і пізнання істини необхідно плекати з дитинства.
   Для реалізації свого життя зараз і в майбутньому дитина мусить вибирати той чи інший ідеал. Світова  словесність відкриває безмежний світ, у якому можна «працювати над собою» - набувати знання, розвивати самоаналіз, саморефлексію, самосвідомість.
    Таким чином, учень, який навчається за особистісно зорієнтованою технологією, може реалізувати себе у житті, досягнувши при цьому високої результативності.
     Свій досвід представляла на районному фестивалі творчих уроків з української мови та літератури та світової літератури. Підготувала і провела творчий урок у 5 класі Рокитнівського НВК ,,школа І ст..- гімназія” на тему «Узагальнення вивченого за казкою Р Кіплінга «Мауглі».
    З метою ознайомлення із досвідом творчих учителів Рівненщини Стрілець Л.Д. відвідала Рівненську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів   №8, де було проведено майстер-клас учителем української мови Черухою І.В. Стрілець Л.Д. на засіданні районного методичного об’єднання ознайомила вчителів з даним досвідом.
   Якісна успішність з світової літератури  становить 54%. Підготувала призерів ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з російської  мови.
   Давала урок із зарубіжної літератури у 5 класі  на районному семінарі заступників директорів  у лютому 2016 р.з теми ,,Справжня хлоп’яча дружба. Образи Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна,,
   Результатом моєї  роботи є те, що діти читають, уміють оцінити прочитане, обирають для себе важливе.
   Вела роботу шкільного методичного об’єднання вчителів   гуманітарних предметів.



Конспект уроку із світової літератури
5 клас
Тема. ,,Єдине,що важливо-це бути людиною. Узагальнення вивченого за казкою Редьярда Кіплінга ,,Мауглі
Мета: в ігровій формі закріпити узагальнити та систематизувати знання учнів , набуті упродовж вивченого твору;
розвивати допитливість, логічне мислення, усне мовлення,акторські здібності, вміння висловлювати власну думку;
виховувати згуртованість, колективізм, найкращі людські якості, почуття відповідальності за світ  природи.
Обладнання: компютер,мультимедійний проектор, диск із презентацією до уроку,мікрофон, іграшкові фігурки та маски тварин.

                                                                            Джунглів Закони – одвічні й нетлінні
                                                                                                                               Р.Кіплінг

Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Слово вчителя
Добрий день, діти! Я рада  зустрічі з вами . Всім бажаю міцного здоровя та хорошого настрою. А  вам, друзі пропоную створити повну тишу… Чудово!F тепер посмышкою, доброзичливим поглядом тихенько побажайте  один одному успыхыв у творены уроку.
Не можу не розповісти вам історію, яка сталася зі мною сьогодні. Коли я поспішала до вас  на урок, назустріч мені вийшов листоноша і вручив ось цей лист.
 Я здивувалася:  від кого він міг бути? На конверті прочитала-,,Лист із Минулого. Коли розгорнула, то очам своїм не повірила – цей лист був від самого Редьярда Кіплінга, автора опрацьованої нами повісті-казки ,,Мауглі.
 Я думаю ви теж здивувалися і з нетерпінням чекаєте, коли я його вам прочитаю.
 Тож слухайте
Лист
Добрий день, мої маленькі українські друзі! Я дізнався, що із світової літератури ви  завершили вивчення моєї улюбленої казки ,,Мауглі. Надіюсь,  вона вам сподобалася.
Дуже хочу, діти, щоб ви засвоїли моральні уроки цієї повісті- казки.
Ваш Редьярд Кіплінг
Щоб дізнатися чи сподобалася вам казка, чи засвоїли ви моральні уроки, про які  так просить у своєму листі  Редьяд Кіплінг, покаже наш урок.
Діти! Чи подобаються вам літературні ігри?, конкурси,вікторини?
Чудово!Тож наш урок ми побудуємо у формі конкурсу, де ви, змагаючись між собою покажете себе справжніми  знавцями творчості Р.Кіплінга та його улюбленого твору.
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку
Тема. ,,Єдине,що важливо-це бути людиною. Узагальнення вивченого за казкою Редьярда Кіплінга ,,Мауглі
Мета: в ігровій формі закріпити узагальнити та систематизувати знання учнів , набуті упродовж вивченого твору;
розвивати допитливість, логічне мислення, усне мовлення,акторські здібності, вміння висловлювати власну думку;
виховувати згуртованість, колективізм, найкращі людські якості, почуття відповідальності за світ  природи.
Повідомлення епіграфів до уроку      
                                                                           Джунглів Закони – одвічні й нетлінні                                             Р.Кіплінг

                                                                               

Рефлексія
Діти, скажіть, що ви очікуєте від уроку?
Орієнтовна відповідь учнів
-розширити, збагатити свої знання про автора;
-спробувати себе в ролі акторів;
-отримати заряд позитивних емоцій;
-показати хороші результати у змаганнях;
-здобути перемогу.
ІІІ.Актуалізація опорних знань
Попередньо ми розбилися на 2 команди.
Домашнім завданням було :
-назвати команду;
-скласти привітання;
-намалювати емблему.
Отже, знайомтесь . Команда,,Багіра. Капітан команди-(___).
Команда ,,Балу.Капітан команди ,,(___).
За ходом нашого уроку, правильністю ваших відповідей будуть спостерігати наші гості і, звісно, я. Кожне завдання конкурсу буде оцінюватися сумою 5 б.
 У якій послідовності виступатимуть  команди ми виявимо принципом жеребкування.
Капітани, тягніть жеребки!
Оже, команда (___) виступає першою.
Команда(___)- другою.
ІV.Узагальнення і  систематизація набутих знань.
Діти, а що таке джунглі? (Важкопрохідні, заболочені тропічні та субтропічні хащі, перевитв ліанами).
А чи хотілося вам коли- небудь  побувати в Джунглях? Немає нічого кращого за людську уяву.
Зараз ми за допомогою своєї уяви перенесемося у Джунглі, до країни диких мавп.
Тепер ви, діти , мешканці Джунглів, друзі  Багіри та Балу  і сидите під пальмами,на яких ростуть  смачні банани. Любите їх?
На бананах  прикріплено проблемні запитання, на які ви дасте відповідь упродовж уроку. Абананами поласуєте на перерві.
Давайте прочитаємо запитання.
1.Чи може людина, живучи серед тварин, залишатися Людиною?
2.Яка, на вашу думку,роль друзів у житті людини?
І конкурс
Оголошую перший конкурс, який називається,,Привітання.
ІІ конкурс
Рольова гра ,,Запитай  у письменника”.
На цей конкурс від команди потрібно по одному учаснику, які добре знають  життєвий і творчий шлях Редьярда Кіплінга. Завданням для учасників буде розіграти діалог,, Запитай у письменника
1.Де і коли ви народились?(У Бомбеї, 30 грудня 1865 року).
2.Хто були ваші батьки?(Батько був фахівцем  з історії індійського мистецтва, мати-відомою на той час поетесою).
3.Ви надзвичайно любили природу, культуру, народні традиції Індії, то чому залишили цю країну і поїхали до Англії?(Щоб здобути освіту).
4.У якому році ви повернулися з Англії в Індію?(У 1883 році).
5.Скільки років було Вам, коли вийшла перша збірка?(Шістнадцять).
6.Коли було надруковано першу і другу ,,Книги Джунглів( У 1894-1895 р.р.)
7.У якому році ви стали лауреатом Нобелівської премії?(У 1907 році).

Слово вчителя.Чим старшою стає людина , тим частіше вона згадує дитинство. Саме дитячі враження допомогли Кіплінгу  cтворити низку казкових анІмалІстичних оповІдей про тварин.
Так, хлопчик Мауглі був вигодуваний вовчицею і вихований за законами Джунглів.
Нашим командам було  завдання- виписати  з енциклопедій або інших джерел відомості про вовків.
Команда ,,Багіра подала нам такі відомості про вовків як біологічний вид.
Вовки- це найбільші дикі собаки, хутро в них грубе, сірого або рудуватого кольору. Вони живуть  сімейними групами(зграями), які очолюють один бо два вожаки. Для зграї характерні  взаємовиручка і злагодженість дій.
Довжина тіла вовка- приблизно 1,5 м., маса становить 50 кг. У нього  міцні ікла і щелепи.
Як правило у самки зявляється одразу 5-6 вовченят.
Вовки живуть до 15-20 років.

А  команда,,Балу” підготувала   теж цікаві факти  з життя  вовків та ще й оформила їх під рубрикою,,Цікаво знати”.
Наступний конкурс називається,,Кодекс пятикласників.Вам необхідно відповідно до Законів Джунглів скласти  закони  пятикласників.
1.Сила  всіх в учнівському колективі.
2.Не порушуй дисципліну, будь послушним.
3.Будь увічливим, не перебивай дорослих.
4.Допомагай немічним ,хворим.
5.Допомагай слабким у навчанні.
6. Успіх класу залежить від успіху кожного.
7.Слово вчителя –закон.
Література тісно повязана з театральним мистецтвом. Тому цей конкурс відбудеться на імпровізованій сцені,де наші учасники зможуть продемонструвати свої акторські здібності .Отже, оголошую останній  конкурс, який носить  назву,,Ми- актори,,(команди  інсценують уривки із літературних творів”.
А зараз,діти,я пропоную вам  зайняти свої місця за партами. Як не хочеться, а доведеться нам покинути ці чудові Джунглі,бо подорож до країни мавп,,на жаль ,закінчується. Перед вами дерево на якому немає жодного листочка, воно голе.Так і ми з вами, коли тільки почали вивчати казку Кіплінга, нічого не знали про цього письменника та його творчість.  А тепер ми озброїлися знаннями, багато знаємо і можемо вкрити це дерево листям.У вас на партах лежать листочки, але перш ніж ці листочки ви почепите на дерево напишіть на них, чому навчила вс ця казка. Першою зроблю це я.
(Діти чіпляють листочки на дерево)
Тож дивіться, як багато ми з вами знаємо, чого начилися. І це дерево ми можемо назвати,,Деревом знань.
Давайте подивимось на мету нашого уроку, чи досягли ми її?
V.Домашнє завдання.
1.Підготуватися до уроку розвитку звязного мовлення( твору за казкою,,Мауглі
2.Охарактеризувати друзів та ворогів Мауглі.
Розробка уроку на тему "Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів." (нова програма)
Тема:     Китайська народна казка «Пензлик Маляна»
               Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці.                                                                
               Значення фантастичних елементів.

Мета:    розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями 
              про Китай, його культуру,з текстом народної казки; показати силу
              мистецтва та його вплив на оточуючий світ; вчити аналізу творів  
              літератури та живопису, аналізувати вчинки героїв; виховувати
              естетичний смак, потяг до прекрасного і прагнення долати
              перешкоди на шляху до успіху.
Обладнання:   карта світу, фотоматеріал про Китай, ілюстрації художника
Г. Спіріна до казки «Пензлик  Маляна», ваза  з сухим гіллям,
зображення китайських символів (фенікс, дракон)
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і на
І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми , мети, завдань уроку.
 І1.Підготовка до сприймання навчального матеріалу.                             
 1 Слово вчителя. (Звучить китайська мелодія).
   Сьогодні ми вирушаємо в далеку Піднебесну країну, у дивовижний світ Давнього Китаю. І не тому, що китайський народ створив казку про Маляна і його чудовий пензлик, а ще й тому, що Китай – це країна великої і мудрої культури. Китай – це осередок однієї з найдавніших людських цивілізацій. Отже мають велику за обсягом, образну і розвинену усну народну творчість. Китайці пишуть ієрогліфами – невеликими малюнками, які означають склади і цілі слова. Такими ієрогліфами записана й китайська народна казка «Пензлик Маляна».
2. Робота з картою світу. Показ Китаю. Пекіна на карті.
3. Повідомлення учня або вчителя географії  «Відомості про географію Китаю» з використанням фотоматеріалів.
Китай – одна з найстародавніших держав на земній кулі.
Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно – Китайського і Південно – Китайського морів Тихого океану. ЇЇ площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 971 мільйона чоловік. Столиця – Пекін. Китай має 22провінції і 5 автономних районів. У Китаї багата рослинність, у тому числі й рідкісна; є чимало природних копалин. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино – Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.
Люди вирощували рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.

4. Повідомлення учня  «Матеріальна і духовна культура Давнього Китаю» з використанням фотоматеріалу.
 Китайський народ у давні часи збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями.
Китай – батьківщина компаса (ІІІст. до н.е.), за допомогою якого ми можемо орієнтуватись на місцевості.

Китай – батьківщина паперу (105 р. н.е.). Китайці навіть перші випустили друковану газету.

Китай – батьківщина пороху (відомий з Хст.н.е.), з яким ми повинні бути дуже обережні, коли маємо справу з піротехнічними виробами.

Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили до інших країн.

Китай – батьківщина чаю. Зараз це найпопулярніший напій у світі.

Високого рівня досягла астрономія, математика, медицина, техніка.

Ще одна видатна споруда – Велика китайська стіна (221 – 207рр. до н. е.).

Релігія в Китаї – переважно буддизм.

       Література Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тисячоліття до нашої ери збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя. Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво, музика, театр.

Це народ талановитий. Відомо, що один з багатіїв мав у Пекіні сад, де ювеліри створили штучний виноградник із золота, срібла і коштовних каменів. Майстри виготовляли чудові художні вироби, відомі у всьому світі: глиняні іграшки, декоративні вази, віяла, прикрашені узорами скриньки, розшиті різнобарвним шовком панно, різьблені вироби з кістки слона, з коштовних каменів.

5. Словникова робота: реманент, імператор, мотика, панно.

6. Читання казки  «Пензлик Маляна» вчителем.
ІІ. Засвоєння нового матеріалу.
 Ми здійснили невелику подорож до Китаю і познайомилися з його культурою, ознайомились з казкою. А зараз, перед тим, як перейти до аналізу казки, проведемо фізхвилинку.

1.Фізхвилинка. Уявіть себе статуеткою, яка зветься «китайський болванчик»
  (Діти під китайську мелодію повільно кивають головами, руками.)

2. Бесіда:
           - Ваші враження від прочитаної казки.
           - Що сподобалось у казці? Чому?
3. Бесіда з елементами цитування.

  (Учні переказують текст від першої особи)

Як звали головного героя і чому?
Про що він мріяв? Що заважало здійсненню його мети?
Що вразило вас в епізоді зі школою і вчителем? Передайте від першої особи відчуття Маляна?
Які картини створював юний художник? ( Запис на дошці: птах, риба, реманент, драбина, білогривий конь, лук, стріли, журавель…)
Чому Малян зображує саме рибок і пташок? ( У Давньому Китаї народилося вчення Фен – Шуй –« вітер і вода» - це мистецтво і наука про життя людини в гармонії з собою і оточуючим світом. Тому в китайській казці образи – символи, пов’язані з водою і повітрям, не випадкові.)
А яких фантастичних риб і птахів ви знаєте з інших казок?
Для чого описується сон?
Як допомагав пензлик Маляну?
Що Малян намалював першим? А чому потім став малювати реманент для селян?
4. Робота в групах.
1 група:
Що ви дізналися про поміщика? (Дібрати слова з тексту).
Чому він відмовився малювати поміщику?
Як  Маляну вдалося перемогти його?
Чому він не домальовував свої картини?
А як ви поясните «оживлення» журавля?
2 група:
Що ви дізналися про імператора?
Чому імператор хотів, щоб Малян зобразив саме Дракона і Фенікса?
Чому в руках імператора малюнки перетворювалися на жахі?
Мистецтво і злочин несумісні. Що наказав малювати імператор Маляну, коли той погодився взяти в руки пензлик?
Що змусило імператора випустити Маляна на волю?
Чому хлопець створив великі хвилі?
Підсумок:   Які сходинки були у героя на його шляху до успіху?

3 група:
Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна  «Журавлик»
Який епізод казки відображено художником?
Який фон ілюстрації?
Чому саме такі фарби використав художник?
Що символізує птах?
4 група:
        Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна «Імператор»
Хто зображений на ілюстрації?
Як художник передав злий характер правителя?

5. Бесіда:  Які фантастичні елементи зустрічались у казці?

       Яку роль виконують вони у казці?

6. Творче завдання.

Слово вчителя. Якщо б до ваших рук потрапив чарівний пензлик, що б ви намалювали?
Зараз ви отримаєте білі паперові квітки і розмалюєте їх.
(Учні працюють, звучить китайська мелодія. Потім кожен учень чіпляє квітку до гілочки.)
Наше сухе гілля розквітло! Ось які дива може творити людська праця і чарівна сила мистецтва.

ІІІ. Рефлексія. Підсумкова евристична бесіда.
Які риси характеру притаманні юному художнику?
Доведіть прикладами з тексту, що Маляна був кмітливий і сміливий хлопець.
Чому казка має таку назву? Яку назву казці дали б ви?
Чому вчить ця китайська народна казка?

ІV. Домашнє завдання: скласти план до характеристики образу Маляни
 Підготуватись до літературної гри  «Про кого так можна сказати?»

Завдання: пояснити вибір і розтлумачити значення прислів’їв.(усно)
Наша пісня – панам горе.
Діло майстра величає.
Багатий скаче, а бідний плаче.
Бідність – не гріх.
Панська просьба рівно з наказом ходить.
Багач з бідного живе.
Бідному завжди вітер в очі.
Бідняк робить, а багачеві родить.






Немає коментарів:

Дописати коментар